Dé Duitse industrie bij uitstek staat voor een enorme uitdaging: jongeren interesseren in auto’s. De gemiddelde leeftijd van een auto-eigenaar stijgt in Duitsland en jongeren kiezen ervoor om geen auto meer te gebruiken.
Een Duitse koper van een nieuwe auto was in 1995 net 46 jaar oud. Maar tegenwoordig is dat opgelopen tot maar liefst 52,8 jaar. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van Center Automotive Research (CAR) van de Universiteit Duisberg-Essen, zo melden onze collega’s van Business Insider Deutschland.
En het is niet zo dat tweedehands auto’s populairder zijn onder jongeren. Ook daar steeg de gemiddelde aankoopleeftijd: van 37,5 naar 44,8.
Ook de gemiddelde leeftijd van Duitse autobezitters is hoog, ongeacht de staat van de auto. Bijna een derde van de auto’s is in bezit van 60-plussers.
Directeur van het CAR Ferdinand Dudenhöfer spreekt van een ‘alarmerend methusalem-effect’. “De jongeren hebben geen zin meer in een eigen auto”, zegt hij tegen de krant Handelsblatt. De volledige autoindustrie draagt daarvoor de blaam, vindt hij. De juiste innovaties om jongeren te bekoren, blijven uit. “Radicale of verstorende innovaties zien we buiten electropioniers als Tesla nauwelijks.”
Files en fietsen
Maar het is lang niet alleen een verhaal van te langzame ontwikkelingen in de autotechniek. Files op de snelwegen en opstoppingen in de steden zijn minstens zo belangrijk.
Openbaar vervoer - doorgaans uitstekend in Duitsland - vormt dan een prima vervanging voor transport. Daarnaast investeren meer en meer Duitse steden in fietspaden en andere infra die het fijner maken om het stalen ros naar het werk te nemen.
Autofabrikanten willen zichzelf daarom meer positioneren als vervoersaanbieders, een ambitie die bijvoorbeeld Uber nu al heeft en wil uitbreiden. Volkswagen gaat op diezelfde tour, zei topman Matthias Müller onlangs nog: "We moeten mobiliteit aanbieden, die zo comfortabel mogelijk is."